English vs.

 

De Crash van een Amerikaanse B17-bommenwerper

op 2 november 1944.

   

Op 15 april 2022, 77 jaar na de bevrijding van Brummen, werd door de Brummense burgemeester A. van Hedel deze Gedenkpaal met QR-code onthuld, samen met A.J. van der Velde en F.Toevank. 

 

***********************

 

Deze Gedenksteen, die in de loop der jaren onderdeel werd van een particuliere tuin, was niet meer erg bekend bij instanties, maar zeker niet vergeten.

Op initiatief van de heer  A.J. van der Velde (ooggetuige) in samenwerking met het 4 meicomité en de gemeente Brummen,  werd de Gedenksteen in oktober 2021 onder de aandacht gebracht en kreeg een nieuwe plek. En dat is niet ver van de plek waar Sgt. Alvin Bader dodelijk verongelukte.

De Gedenksteen is nu voor iedereen te zien,  samen met de Gedenkpaal en de QR-code aan de Rhienderensestraat op het terrein van de Familie Spee.  

De eikenhouten paal, is door “Bos en Hout” uit Eerbeek gezaagd uit een boom die hier in de regio is gegroeid. De plaquette is vervaardigd door “De Plakkerij” in Eerbeek.

 

 

Foto’s 15 april 2022

 

 

Op 2 november 1944 verongelukte T/sgt Alvin G. Bader, twee dagen voor zijn 23e verjaardag.

Sgt. Bader was toegevoegd aan de negenkoppige bemanning van “The 8th Ball” als Y-operator, met als doel de communicatie tussen Duitse vliegtuigen te ontregelen. Toen hun B17-G door vijandelijk afweergeschut onherstelbaar werd beschadigd, sprong de bemanning met hun parachutes uit het toestel. De parachute van Sgt. Bader opende zich niet en hij verongelukte dichtbij de boerderij “De Platluûs” aan Den Broekweg 1 in Oeken (Gemeente Brummen).

 

 

Zijn lichaam werd in zijn parachute vervoerd naar het Rooms-Katholieke kerkhof in Brummen en daar begraven. Na de oorlog werd hij herbegraven op de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten (L).

 

 

Vluchtgeschiedenis

Na het opstijgen van hun Engelse basis Molesworth rond 08:00 uur en het bom­barderen van hun doelen (De olie-installaties van IG-Farben in Leuna) keerden 48 van de 49 bommenwerpers tegen 15:30 uur terug op de basis.

Eén toestel werd vermist. Het was de B-I7G 42-97781 “The 8th Ball', een zogenoemd “Vliegend Fort”. Het maakte onderdeel uit van 303 Bomber Group/359 Bomber Squad en het was de negende vlucht van het toestel.

Het toestel werd door luchtafweergeschut geraakt bij motor nummer drie en het landingsgestel. Het verloor hoogte en trilde zo hard dat de klinknagels bijna uit de romp sprongen, op de plekken waar de vleugels gemonteerd waren. De B-17 verloor de aansluiting met de andere toestellen. Twee P-51 Mustang-jagers stegen op om de “The 8Th Ball” te begeleiden over Nederlands gebied naar bevrijd Zuidelijk-Nederland voor een noodlanding. De bemanning deed alles om zoveel mogelijk gewicht te verliezen om in de lucht te blijven. Zo werden overtollige uitrustingsstukken, kisten munitie en machinegeweren overboord gegooid. Dat hielp niet. Het besturingssysteem werd vergrendeld. De tien bemanningsleden sprongen op een hoogte van 3000 voet (Bron Ivo M. de Jong spreekt van 1000 – 500 voet) uit het toestel met hun parachutes.  Vlak voor de crash, op een hoogte van ongeveer 20 meter, scheerde het toestel rakelings langs het huis van de familie Zandbergen, raakte een boom, veranderde iets van koers en stortte neer in een weiland van de familie Wensink in de buurt van de “Eerbeekse Brug” (Nu Bouwmaterialen Nobel).

 

Stafkaart uit 1944 met vluchtroute boven Brummen.

De rode lijn geeft de route aan van de laatste vluchtmijlen van de B17G-The8Ball tot aan de crash aan de Voorstondensestraat bij het Apeldoorns Kanaal. De cirkel duidt de plek aan waar Sgt. A. Bader verongelukte.

        

 

Acht bemanningsleden werden direct na hun landing in de gemeente Brummen door de Duitsers opgepakt, gearresteerd en krijgsgevangen gemaakt. Van de piloot, Jack T. Davis is bekend dat hij ongedeerd de grond bereikte. Hij werd door het plaatselijk verzet opgevangen. Via een tijdelijk verblijf op “Coldenhove” ging hij mee met de “Operatie Pegasus” terug over de Rijn naar Zuidelijk-Nederland. Toch werd hij onderweg alsnog door Duitsers gearresteerd en krijgsgevangen gemaakt.

 

De bemanning

Piloot

1/Lt Jack T. Davis

Co- Piloot

2/Lt Donald I. Kohlstedt

Navigator

1/Lt Vernon M. Hellesvig

Bommenrichter

F/0 Nino 1. Guiciardi

Boordschutter

S/Sgt Dave BIoom (Engineer)

Boordschutter

T/Sgt Rex E. Lewnfield (Radio)

Boordschutter

Sgt Richard A. Martin

Boordschutter

Sgt Everette G. Harris

Boordschutter

Sgt MarvinW. Brown

Y-operator

T/Sgt Alvin G.Bader

 

 

De Y-operator.

De Y-operator Sgt. Bader, werd op het laatste moment aan  de bemanning toegevoegd. Deze in het geheim werkende bemanningsleden, waren aan boord om het radio- en berichtenverkeer tussen Duitse vliegtuigen en ook hun vliegverkeersleiding te ontregelen.

 

Het einde van The 8th Ball.

De bommenwerper B-17G was een groot toestel met een lengte van bijna 23 meter en een vleugelspanwijdte van 32 meter.

Het gecrashte toestel in het weiland in de buurt van de “Eerbeekse brug” bestond nog uit veel bruikbaar plaat materiaal en metalen.

Buurtbewoners en jeugd hebben het toestel gestript tot alleen het karkas nog over was.

 

In de vergetelheid, maar niet vergeten.

In 1995 werd een gedenksteen geplaatst op de plek waar Sgr.Bader verongelukte. Dit was op het terrein van Den Broekweg 1 in Oeken.

F/O Nino I.Guiciardi was daarbij aanwezig. Guiciardi was een van de bemanningsleden, die de crash overleefde en na zijn krijgsgevangenschap naar Amerika terugkeerde.

 

In september 2000, kwam een broer van Alvin G.Bader,  Ted Bader samen met zijn vrouw naar Brummen. Zij bezochten de Gedenksteen en er werd over en weer veel (ook schriftelijke) informatie uitgewisseld. Zie hiervoor ook de links onder “Andere Bronnen”.

 

De B-17- bommenwerper

Op Wikipedia is veel informatie te vinden over de toestellen met als type B-17. Ze vlogen van midden dertiger jaren van de vorige eeuw tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Zie hiervoor:

https://nl.wikipedia.org/wiki/B-17_Flying_Fortress

 

Andere bronnen:

De informatie op deze pagina is samengesteld met teksten uit:

Piet Willemsens: Oorlog in een dorp aan de IJssel.

 

Archief A.J. van der Velde: Krantenknipsels, fotomateriaal en foto’s uit familiearchieven.

 

Ivo M./ de Jong: “Bail out”over Brummen (The end of a “Flying Fortress” Het einde van een vliegend fort)

Pagina’s 46, 47 en 48 zijn te lezen. Zie hiervoor:

 In en rond Brummen, 2 november 1942.

 

Marianne van Zadelhoff/René Vos: “The Flying Fortress (the 8th Ball) Back Home”, een artikel uit “De Marke” van Oudheidkundige vereniging De Marke, uit het Archief van de Gemeente Brummen:

DeMarke-The8Ball

 

In 1995 verscheen in Het Klaverblad een artikel van de heer J. de Lange. Zie onderstaande link

19950705-HetKlaverblad.

 

De heer J.Bleeker beschreef zijn ontmoeting met JT Davis op 2 november 1944 en hun contacten met de familie Davis in latere jaren.

Document-J.Bleeker

 

In 2000 maakten we  aan de hand van teksten en foto’s kennis met Alvin Bader en zijn familie. Zie onderstaande link:

20000901-AlvinBaderInMemoriam

Een deel van de tekst is vertaald, met name de brieven en het verhaal van Vernetta Bader, ( de vrouw van Theodore) dat ze schreef na gesprekken met familieleden:

VertalingBrieven

 

 

In oktober 2000 wijdden verschillende kranten en regionale bladen aandacht aan de herdenking, waarbij ook familieleden van de bemanning aanwezig waren.

2000-Krantenknipsels

 

De websites:

www.americanairmuseum.com

www.Honorstates.org

https://www.abmc.gov/Netherlands

https://nl.wikipedia.org/wiki/B-17_Flying_Fortress

De website van Nino Guiciardi, waarin ook de Engelse versie van “Bail out over Brummen” is opgenomen: http://the8ball.com/index1.htm

 

 

 

 

Deze webpagina werd van informatie voorzien door Freek Toevank

Voor reacties, aanvullingen en opmerkingen:

f.toevank@kpnmail.nl

 

 

 

 

 

 

**